پس از انتخاب داده های سری زمانی برای ورود داده به نرم افزار ایویوز، پنجره زیر باز خواهد شد. در این فایل کاری دو آیکن با نام‌های c و resid موجودند که در c ضرایب برآورد شده آخرین رگرسیون و در resid مقدار باقیمانده‌های آخرین مدل برآورد شده ظاهر می‌شود. در واقع اگر در فایل‌های مذکور برای مثال 4 مدل رگرسیون برآورد شده باشد، همواره مقدار ضرایب و باقیمانده‌های آخرین مدل برآورد شده ظاهر می‌گردد.

برای ورود داده هایی که در اکسل مرتب کرده‌اید، کافیست از مسیر object/new object گزینه series را انتخاب کرده و ok  را بزنید. با این کار یک آیکون جدید که بسته به انتخاب شما می تواند متغیر، فرمول و یا هر کدام از مواردی که در پنجره آبجکت‌ها وجود دارد، باشد در پنجره بالا اضافه می شود. لازم به ذکر است که مسیر ساخت آبجکت جدید در یک فایل کاری برای انواع فایل‌های کاری ساخته شده مقطعی، سری زمانی و ترکیبی یکسان است. در شکل‌های زیر مسیرهای معرفی شده نشان داده شده است.


حال در اینجا برای اینکه تمام مراحل به صورت عملی ارائه شده باشد فایلی با 5 متغیر ROA, CS, LEV, SIZE, GROWTH معرفی می‌شود.


data-01
حجم: 21.8 کیلوبایت

در فایل data-01 متغیرها برای داده های سری زمانی، با بازه زمانی هفتگی برای سالهای بین 1390 تا 1394 برای 5 متغیر فوق ارائه شده است. برای اینکه بتوان داده ها رو در فایل کاری و متغیر های تعریف شده وارد نمود، هم میتوان به صورت دستی و با انتخاب هر متغیر به صورت جداگانه تایپ را انجام داد و هم می توان، در صورت آماده بودن داده ها در فایلهای دیگر مثلا به صورت اکسل، با انتخاب هر متغیر و باز کردن و انتخاب گزینه edit کل داده های مربوط به متغیر مورد نظر را از فایل اکسل copy و در فایل ایویوز paste نمود. همچنین می توان کلیه متغیرها را یکجا انتخاب و با زدن کلید edit در نرم افزار و copy از اکسل و paste در ایویوز این عمل را انجام داد. که در زیر به صورت شماتیک این مراحل برای حالت دوم نشان داده شده است.





حال داده ها آماده تحلیل‌های آماری و اقتصادی متنوعی است که در جلسات آینده به آنها پرداخته می‌شود.